mandag den 13. september 2010

Miss Saison (Vallonsk Saison, bryg 19)

Design: Anne Degn Christensen

Saison er en ældgammel Vallonsk traditionel øl, der i gamle dage blev brygget på de små gårde ude på landet, i det der nu er det sydlige Belgien. Det er ikke så ofte man støder på en Saison i danske bryggerier og jeg synes også den kræver nogle trænede smagsløg. Den smager kort sagt virkelig godt / ad helvede til. Miss Håndbrygs forsøg på en Saison lige så. I min udgave er der "krydret" med brettanomyces, som er en gærkultur der udvikler affaldsstoffer der både smager og dufter lidt af hest! Desuden er den rundhåndet krydret med appelsinskal og korianderfrø. Jep, det er en type for viderekomne!
Jeg bryggede Miss Saison 26/6 2010. Brygningen gik fint og for første gang lavede jeg også en Small Beer (mere om det en anden god gang). Efter ca. 10 dage omstak jeg øllet. At omstikke vil sige, at man efter den første gæring af øllet, flytter øllet over på en anden gærtank og undlader at tage den bundfaldne gær med. Her stod den så og modnede en måneds tid, inden jeg flaskede den. Der blev ca. 20 liter. 
Den har udviklet sig fint, men er noget hidsig i flasken. Det er virkelig svært at styre belgisk gær og selv om man tror at øllet er gæret helt ned, kan det vise sig at få sit andet liv når det kommer på flaske. Det gør desværre at Miss Saison ikke gerne rejser, for det gør hende nemlig umanerlig hidsig!

Hvordan er den så:  Kridhvidt og holdbart skum. Brettanomyces i duften. Og appelsin. Fyldig og syrlig smag, appelsinskal i eftersmagen. Smager også lidt af kælder, hvilket egentlig er typetypisk nok.
Bliver spændende at følge dens udvikling, men fordi den er hårdt karboneret, kan det være svært at gemme den alt for længe - den kan udvikle sig til en lille håndgranat. 
Jeg er ikke super tilfreds med den, tror den skal have en hårdere og længere urtkogning næste gang - for der bliver en næste gang med denne meget særpræget øltype. 
Jeg har fået rigtig mange fine tilbagemeldinger på Anne Degns enestående flotte etikette. Jeg synes næsten den fortjener en forklaring. Saison er en Vallonsk øltype og Valloniens flag er gult med en rød hane. Læg også mærke til, at Miss Saison sidder på en appelsin - meget passende. 

Til Nørden:  Alk: 8,3 (OG 1077 / FG 1014)
Ingredienser : Vand, malt (pilsner-, hvede-, münich 25-, cara belge-), havregryn, belgisk lys kandis, humle ( Hersbrucker, Northern Brewer, Challenger, Pioneer), orangeskal, korianderfrø, gær (3724 Belgian Saison, brettanomyces). Batch 19. Brygget juni 2010.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar