torsdag den 29. september 2011

Miss Universe 2010. Bryg 31, april 2011. ESB

På de Mezas Vej 22, bliver det altid imødekommet med stor spænding, hvem der vinder årets Miss Universe konkurrence. Siden jeg startede med at brygge øl i 2008, har jeg brygget en øl for at hylde den smukke vinder. Både i 2009-2010 og 2011 besluttede jeg mig for at brygge en kaffeporter. Og hvert år gik det galt. Den blev vild i flasken og et år havde jeg endda den fornøjelse at bruge to timer på at gøre flasker og flaskeudstyr klar, for at åbne gærtanken og kigge ned i et månelandskab af mug. Ikke så lækket igen. 

Efterhånden er det meget sjældent, at Miss Håndbryg må hælde øl ud i bruseafløbet. Men når det sker, sker det med kaffeporter, og selv om det er med livet som indsats, og de store champagneflasker godt kan sende 1 meter høje stråler ud, når de bliver åbnet, så dufter badeværelset lige så dejligt som øllet smager. Jeg har opgivet at finde ud af hvad der går galt, men har besluttet trygt at overlade brygningen af kaffeporter/kaffestout til dem der fra Dupond & Dupont Brewery, der har langt større succes med det. 
Efter endnu et mislykkes forsøg (og porterfest på badeværelset), besluttede jeg mig for at det skulle være løgn, Miss Universe skulle på gaden denne gang. Derfor aftalte jeg med min etikettemager Anne Degn, at den flotte etiket ikke skulle være forgæves, og derfor bryggede jeg ganske kort efter en Miss Universe igen, men i en ny stilart, nemlig den engelske ESB (English Strong Bitter / Ekstra Special Bitter). Det mest kendte eksempel er Fullers ESB. 

ESB er en gylden til kobberfarvet øl, med moderat bitterhed, en smule karamel og gæret med engelsk gær. En meget mere mainstream øl end dem, der normalt bliver brygget her på de Mezas Vej. Stilmæssigt er forsøget lykkedes meget godt. Jeg har brugt de klassiske engelske humler Fuggles og East Kent Golding. Øllet har dejlig ravfarvet kulør, god duft og rundes af af mild karamel. Det er ikke en øl der fører den store eftertanke med sig, den er enkel, vellykket og forholdsvis elegant. Den får ikke mange ord med sig rundt omkring, men jeg er glad for den og den peger frem mod 2012, hvor Miss Håndbryg udelukkende vil lave Europæiske øl (vi skal både til England, Tyskland, Skotland, Belgien, Italien, Baltikum og Frankrig). 

Det varer ikke længe inden jeg vil fejre Miss Universe 2011 med en Oatmeal Stout: Den smukke Leila Lopes fra Angola. 

Indtil da vil jeg ind imellem sætte mig med en engelsk ESB, og kigge på den Guddommelige Ximina Navarette på etiketten, Miss Universe 2010,  og nyde de lækre dråber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar