lørdag den 21. juli 2012

Miss Babooshka. Bryg 39. December 2011

Design: Anne Degn Christensen

På en af 2011s sidste dage, bryggede jeg en Russian Imperial Stout. Jeg havde brygget Babooshka før, nemlig i 2009, hvor jeg lod hende lagre med egetræsspåner der havde ligget og lagret med fransk Calvados. 

Dengang blev det en potent stout på 8,3 %, men måske lige i underkanten af typen Russian Imperial Stout. Til gengæld var den voldsom, vild og vidunderlig og fik således en rigtig flot anmeldelse, på det tjekkede Allbeer, hvor de sorte dråber faldt i Martin Goldbachs smag. 


Anmeldelsen var en stor opmuntring, og jeg tænkte, at Miss Babooshka skulle være en tilbagevendende øl i mit sortiment. Hver gang skulle den præsenteres med en ny spiritus, selv om calvados går i så perfekt spænd med kraftig stout. 

Sådan ca. 30 bryg senere, var det tid til Babooshka i 2011 versionen. Jeg lavede en del om på opskriften. Beholdte humlerne Chinnok og Columbus, men brugte den engelske Northern Brewer som smagshumle. Stouten skulle ikke være for humleparfumeret, men til gengæld skulle der være et vist bid, der kunne give lidt modspil til de kulsorte malte og den...ghanesiske kastagnebrandy. Jeg havde en flaske kastagnebrandy stående, fra en tid med feltarbejde i Vestafrika. Den smagte godt og jeg tænkte, at der helt sikkert aldrig er blevet lavet en stout på 11,4 % med ghanesisk brandy. Det er der nu!

Ellers er opskriften præget af godt med røg. 8 forskellige malte for kompleksitet. Mere karamelmalt end i den første Babooshka. Målet har været at lave en kraftig men harmonisk Russian Imperial Stout. Den er, trods sin uhyre alkoholprocent og brandy-eftersmag, til at drikke for de fleste der kan lide øl. Og for entusiasten er der rigelig at gå på opdagelse i. Det brune skum, den fyldige smag, røgen og brandyen i eftersmagen og så det, at det aldrig kun bliver potent. Elegancen er bestemt til stede. 

Og læg så venligst mærke til Annes streg. Lad det være os en tanke; i de fleste gamle damer er der en ung Miss gemt. 

Navn: Miss Babooshka. 
Type: Russian Imperial Stout med ghanesisk kastagnebrandy
Alkohol: 11,4%
Ingredienser: Malt (pale Ale, røgmalt, Cara Münich 1 & 2, chokolate malt, carafa III, liqued light), ristet byg, roesirup, humle (Chinnok, Northern Brewer, Columbus), Mim Brandy fra Ghana, gær (1450 Denny's Favorite, 1007 German Ale). 
Brygget december 2011, flasket marts 2012. Bryg 39. Design Anne Degn Christensen




Ingen kommentarer:

Send en kommentar