søndag den 14. oktober 2012

Miss Håndbryg & Christiansbjerg Humleri: Cascade Blond 2012

Design: Maria Fønss Vestergaard (Christian Sørensen og Mads Jordansen har også været inde over). 

Samarbejdsbryg er en stor del af ølverdenen. Danske bryggere inviterer amerikanske, som inviterer belgiske osv. Miss Håndbryg vil ikke lade nogen høre noget, så vi er i den grad hoppet med på vognen og synes det er sjovt, at have disse fælles projekter. Et helt nyt samarbejde har set dagens lys her i 2012 og jeg håber, at det fortsætter en rum tid endnu. 

Christian, som står bag Christiansbjerg Humleri, kender jeg fra jobmæssige sammenhænge, men afløberen til vores fælles projekt, er mere sensorisk. Christian Sørensen er så heldig, at være gift med Mads, en gartner gone wineman. Jeg havde ind imellem en flaske Miss Håndbryg øl med, når jeg besøgte vinbutikken Vin etc, som Mads og Christian havde i Klostergade. Jeg hjalp også ind imellem til, både i butikken og ved smagninger. Jeg er stadig stor vinfan, men kan ærlig talt ikke nå, at drikke så meget af det. Christian fik, ved disse lejligheder, en enkelt eller to håndbryg som han kunne lide, og da Christian og Mads begyndte at dyrke deres egen humle i Aarhus Nord terroir, ja så begyndte trommerne at finde fælles rytme. Vi skulle selvfølgelig brygge en øl sammen, og vi skulle, på en eller anden måde, få skubbet den lokale humle i front. 

Hvem ville ikke bo der; Cascade Aarhus 2012 (Foto Christian Sørensen)

Humle inden årets høst (Foto Christian Sørensen)

Humlen som ses herover, ser flot ud. Sådan var det dog ikke, da Mads og Christian tilbage i 2008 købte nogle pjevsede cascadestiklinger hos den beundrede/berygtede Per Kølster. 2011 var første høstår og der blev høstet en portion på 135 gram cascadehumle. Tålmodighed, og Mads professionelle baggrund var alfa omega. Der blev høstet en flot, flot flot cascade, med en særegen duft og stor aroma. Det er ikke nemt at dyrke humle i Danmark, humle med armkræfter, men i Christiansbjerg Humleri kan det lade sig gøre. 

Vi havde ikke nok humle til en ipa. Istedet besluttede vi os for, at brygge en blond af flamsk snit. De lyse malte og krydrede gærnoter, ville gå fint i spænd med den aromatiske cascadehumle, tænkte vi. Jeg gik i tænkebox ift. gær og kom i tanke om et spædt tidligt  feltstudie i Antwerpen og den lokale lyse øl, de Koninck. Her blev maltnoterne fra de lyse pilsnermalte fint præsenteret af gæren og gæren var afdæmpet, i forhold til mange andre belgiske gærstammer, der kan være meget funky. Funky er godt, men her handlede det om humlen. At finde en gærstamme, der formåede at præsentere malten bedst muligt, og dermed skabe balance ift. humlen, var målet. Hvis man leder, kan man finde og det viste dig at Schelde Ale Yeast, som ind imellem kan fås på www.beerkits.dk, er fra bryggeriet i Antwerpen.  


Jeg havde meget lidt erfaring med de belgiske bryg. Jeg har kæmpe respekt for belgisk øl og anser Belgien for at være den vigtigste ølnation i verden. Smag kan udvikles og arbejde frem og tilbage, men i alle de år, jeg har interesseret mig for øl, er de belgiske stilarter en havn af oplevelse for mig. Selv om jeg er en ret erfaren brygger efterhånden, så var jeg en smule på bar bund ift. til det belgiske repertoire. Men heldigvis hjælper smagssansen og erfaring til at sætte opskrift sammen. Maltprofilen skulle være pilsnermalt, som det er tradition i de belgiske øl. For at gøre maltprofilen kompleks uden at være over the hill, brugte vi tre forskellige pilsnermalte, flankeret af Cara Belge og Cara Pils. De sidste for at give øllet en bund; en scene for humlen at boltre sig på. Traditionen foreskriver også brug af kandis, og belgisk kandis blev brugt i rigt mål på bryggedagen. 
Christian sikrer sig, at mæsketemperaturen er mellem 62-67 grader. 

Jeg havde inden bryggedag lavet en stor gærstarter og en sund og kraftig gæring kombineret med brugen af autentisk belgisk kandis, gjorde at øllen gærede meget, meget flot ned, men også blev meget stærkere end forventet. Note to self: Kandis er dynamit og gæren elsker det! Det betød dog egentlig ikke andet, end at vores Blond blot havde brug for mere tid. Både på tanken og på flaske. Maltprofilen var sikker til alle udfordringer. 

Dagen kom, hvor vi skulle flaske og Christian havde en masse flotte champagneflasker med. Sådan er det, når ægtemanden er vinmand: http://www.winelab.dk/ . Christian mente, at han kunne leane flaskeprocessen hos Miss Håndbryg, men der var mange gode historier og hygge; og sådan skal det også være at lave øl sammen. 

Bare fordi den er så flot: Men husk; flask i mørke flasker. Humlen kan ikke tåle lys. 

Christian har en kollega, Maria Fønss Vestergaard, der gerne ville hjælpe, med at finde et unikt design til vores fælles bryg. Det er lykkes hende, at skabe en rigtig flot og stilsikker etiket, der også vil være udgangspunkt til kommende samarbejdsbryg mellem Miss Håndbryg og Christiansbjerg Humleri. Det er tydeligt, at også Christian og Mads har haft indflydelse og henter deres æstetik fra vinverdenen. Jeg har hørt rigtig mange positive ord om designet. Stor tak til Mette. 


Og hvordan er den så blevet: Ja, vi bryggede sidst i februar, og det er NU at den er som den skal være, og det lover godt, for en belgier på 10,2 % bliver kun bedre og bedre. 
Kridhvidt skum, gær og humle i næsen. Frugtig og fyldig smag, grapefrugt og karamel, ender tør og med let bitterhed. Humle præger de første oplevelser, gær de allersidste. Humlen er sin egen. Ikke Cascade, som du måske kender den. De lokale lys- og jordbundsforhold, har helt sikkert haft indflydelse. Lidt mindre aromatisk end de cascadehumler jeg før har arbejdet med, men med en flottere smagspalet. Det passer min personlige smag fortrinligt. Den går oven i købet super godt i spænd med den valgte gærstamme. Øllet er vanvittigt smukt og står flot, med det kridhvide skum. Jeg er møgstolt over den og stor cadeau til de århusianske pionerer Mads og Christian, der synes at det er besværet værd, at dyrke humle herhjemme i de nordlige breddegrader. 

Det kan røbes, at der netop er blevet høstet i Chistiansbjerg, Århus, og det blev til 200 gram af fin kvalitet. Humlen har ellers været ramt af lus i år, men alligevel lykkedes det, at høste mere humle end sidste år. I juleferien, eller deromkring, skal der brygges American Pale Ale, med lokalt dyrket Cascade. Det glæder jeg mig til. Jeg vil prøve, ved den lejlighed, at se om jeg kan lokke Christian og Mads til at finde nogle New Zealandske humler og plante dem, sådan at vi måske om tre år havde flere typer humle at arbejde med. 

Cascade Blond 2012 er den tredie øl i Miss Håndbrygs serie: 2012: En håndsrækning til Europa: 12 øl i europæisk stil. Den første har jeg endnu ikke skrevet om, mens den anden, Dubbel Penetration, allerede har fundet vej til disse sider. 

Navn: Cascade Blond 2012
Type: Flamsk Sterk Blond med lokalt dyrket humle. 
Alkohol: 10,2 %
Ingredienser: Vand, Malt (Pilsner (3 typer), Cara Belge, Cara Pils), hvid belgisk kandis, humle (lokalt dyrket Cascade), gær (3655 Belgian Schelde Ale Yeast). 
Brygget februar 2012, flasket maj 2012. 
Bryg 43.
Design: Maria Fønss Vestergaard

Ingen kommentarer:

Send en kommentar